Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2024

Λειτουργίες Μηνός Οκτωβρίου 2024

 Δευτέρα 30-Σεπ

20.00 μ.μ. - 22.30 μ.μ. - Εσπερινός - Όρθρος -  Βραδυνή Θεία Λειτουργία - Αγισμός - Παναγία Γοργοεπηκόου

Κυριακή 6-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία-Αγίου Θωμά του Αποστόλου, Μάρτυρος Ερωτηίδος της παρθένου

Κυριακή 13-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία- Ιερομαρτύρων Κάρπου και Αγαθονίκης, Νεομάρτυρος Χρυσής, Αγίου Φλωρεντίου του Θεσσαλονικέως

Κυριακή 20-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία- Μεγαλομάρτυρος Αρτεμίου, Οσίου Γερασίμου ασκητού εν Κεφαλληνία, Αγίας Ενόης, Οσίας Ματρώνης της Χιοπολίτιδος

Τετάρτη 23-Οκτ

18.00 μ.μ. - Ιερό Ευχέλαιο

Σάββατο 26-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία- Δημητρίου του Μυροβλύτου, Αγίου Γλύκωνος μαρτύρου, Αγίας Λεπτίνας μάρτυρος, Αγίου Λούππου

Κυριακή 27-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία - Αγίου Νέστορος μάρτυρος

Τρίτη 29-Οκτ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία - Οσίου Αβραμίου, Αγίας Μελιτηνής μάρτυρος, Αγία Αναστασία η Ρωμαία


Εορτολόγιο Μηνός Οκτωβρίου 2024

 

1

Τρίτη

Αγίου Ανανίου επισκόπου ΔαμασκούΟσίου Ρωμανού του Μελωδού

2

Τετάρτη

Αγίων Κυπριανού επισκόπου Καρθαγένης και Ιουστίνης της παρθένου

3

Πέμπτη

Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου

4

Παρασκευή

Αγίων Δομνίνης και ΒερίνηςΑγίου Ιεροθέου του ΑρεοπαγίτουΑγίων Αδαύκτου και Καλλισθένης

5

Σάββατο

Αγίας Χαριτίνης μάρτυροςΟσία Μεθοδία της ΚιμώλουΑγίου Ερμογένη

6

Κυριακή

Αγίου Θωμά του ΑποστόλουΜάρτυρος Ερωτηίδος της παρθένου

7

Δευτέρα

Μαρτύρων Σεργίου και ΒάκχουΙερομάρτυρος Πολυχρονίου

8

Τρίτη

Οσίας Πελαγίας της από εταιρίδων

9

Τετάρτη

Αγίων Αβραάμ του Πατριάρχου και Λωτ του ανηψιού

10

Πέμπτη

Αγίων Ευλαμπίου και Ευλαμπίας των αδελφών

11

Παρασκευή

Φιλίππου εκ των επτά διακόνων του εν ΤράλλεσινΟσίων Ζηναΐδος και Φιλονίλλης

12

Σάββατο

Αγίων Ανδρομάχης και ΑνδρομάχουΑγίου Συμεών του Νέου θεολόγουΑγίου Βαλαντίου ασκητού εν Κύπρω

13

Κυριακή

Ιερομαρτύρων Κάρπου και ΑγαθονίκηςΝεομάρτυρος ΧρυσήςΑγίου Φλωρεντίου του Θεσσαλονικέως

14

Δευτέρα

Μεγαλομαρτύρων Γερβασίου και ΝαζαρίουΟσίου Ιγνατίου επισκόπου Μηθύμνης

15

Τρίτη

Αγίου Λουκιανού πρεσβυτέρου Αντιοχείας

16

Τετάρτη

Μάρτυρος Λογγίνου του εκατοντάρχουΜαρτύρων Δομετίου Δομνίνου Λεοντίου και Τερεντίου

17

Πέμπτη

Αγίου ΑντιγόνουΑγίου Ευπρεπίου μάρτυρος

18

Παρασκευή

Λουκά του ΕυαγγελιστούΑγίου Μαρίνου του γέροντος

19

Σάββατο

Οσίας ΚλεοπάτραςΑγίου Φίλωνος μάρτυρος

20

Κυριακή

Μεγαλομάρτυρος ΑρτεμίουΟσίου Γερασίμου ασκητού εν ΚεφαλληνίαΑγίας ΕνόηςΟσίας Ματρώνης της Χιοπολίτιδος

21

Δευτέρα

Οσιομάρτυρος ΕυκράτουςΑγίας ΟύρσουλαςΙερομάρτυρος Σωκράτους πρεσβυτέρου εν ΑγκύραΑνακομιδή τιμίου Λειψάνου Οσίου Χριστοδούλου εν Πάτμω

22

Τρίτη

Οσίου Αβερκίου επισκόπου Ιεραπόλεως

23

Τετάρτη

Ιακώβου Αποστόλου του αδελφοθέου

24

Πέμπτη

Αγίας Σεβαστιανής

25

Παρασκευή

Αγίας ΤαβιθάΑγίας ΧρυσάνθηςΑγίου Χρυσαφίου

26

Σάββατο

Δημητρίου του ΜυροβλύτουΑγίου Γλύκωνος μαρτύρουΑγίας Λεπτίνας μάρτυροςΑγίου Λούππου

27

Κυριακή

Αγίου Νέστορος μάρτυρος

28

Δευτέρα

Εθνική εορτήΑγίας ΣκέπηςΑγίων Βήλης και Ευνίκης

29

Τρίτη

Οσίου ΑβραμίουΑγίας Μελιτηνής μάρτυροςΑγία Αναστασία η Ρωμαία

30

Τετάρτη

Αγίας Απολλωνίας της παρθένουΑγίου Αστερίου μάρτυροςΑγίων Ζηνοβίου και Ζηνοβίας αδελφώνΑποστόλου ΚλεόπαΑγίου Κρονίωνος μάρτυροςΙερομάρτυρος Μαρκιανού επισκόπου ΣυρακουσώνΑποστόλου Τερτίου επισκόπου Ικονίου

31

Πέμπτη

Αποστόλων εκ των ΕβδομήκονταΜαρτύρων Σελεύκου και Στρατονίκης

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

Το παράδοξο του Σταυρού





Στο μέσο της περιόδου που διανύουμε, η αγία μας Εκκλησία προβάλλει το μεγαλύτερο και συνάμα σωτήριο σύμβολό της, τον Τίμιο Σταυρό. Ένα αντικείμενο, το οποίο βρίθει συμβολισμών και παραδόξων γεγονότων.

Τα δυσκατάληπτα αυτά γεγονότα ξεκινούν ήδη από τη δημιουργία του ξύλου από το οποίο είναι δημιουργημένος.

Σύμφωνα με την παράδοση πρόκειται για ένα κράμα τριών διαφορετικών δέντρων ( Κέδρου, Πευκου και Κυπαρίσσου). Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο καθότι παραπέμπει άμεσα στο Τριπρόσωπο του Θεού.

Διαφορετικά εντελώς τα τρία δέντρα, όπως διαφορετικά τα τρία πρόσωπα. Ενώνονται σε ένα δέντρο, όπως τα τρία πρόσωπα στον Ένα Θεό.

Αναμοχλεύοντας την ιστορία της παραδόσεως για την δημιουργία του ενός αυτού δεντρου ανακαλύπτουμε ότι αυτό προέρχεται από τα τρία “ραβδια” των τριών αγγέλων, που φιλοξένησε ο πατριάρχης Αβραάμ.

Συγκεκριμένα η ιστορία έχει ως εξής: Όταν ο Λωτ, ανηψιός του Αβρααμ, ζήτησε την συμβουλή του θείου του σχετικά με το τί να κάνει για να δεχθεί ο Θεός την μετάνοιά του, από μια αμαρτία, αυτός (ο Αβρααμ) του έδωσε τις τρείς αυτές ράβδους με την εντολή να τις φυτέψει.

Θα τις φύτευε και θα τις πότιζε με νερό από τον Ιορδάνη (καθόλου τυχαίο αν αναλογιστεί κανείς ότι σε αυτόν τον ποταμο βαπτίδτηκε ο Κύριος). Το γεγονός της εμφύτευσης- εκβλάστησης θ' αποτελούσε σημείο της αποδοχής της μετάνοιας του Λωτ.

Υπακούοντας τις συμβουλες του θείου του ο Λωτ, κίνησε να φέρει νερό από τον Ιορδάνη, οποίος απείχε αρκετά από το μέρος την εμφύτευσης.

Ο πονηρός όμως, ο οποίος δεν ήθελε να γίνει αποδεχτή η μετάνοια του Λωτ, παρουσιαζόταν στον δρόμο ως κάποιος ταλαιπωρημένος άνθρωπος, οποίος του έπινε το νερό.

Ο Θεός τον λυπήθηκε και τελικά ο Λωτ κατάφερε να ποτίσει τις εμφυτευμένες ράβδους μια φορά. Με την μια αυτή φορά οι ράβδοι βλαστήσανε.

Δυο ανεξήγητα ανθρωπίνως: Βλαστίζουν μόλις με ένα πότισμα. Δηλωτικό του ενός και μόνου βαπτίσματος, τόσο του Κυρίου, όσο και το δικό μας, όπως επεκράτησε,

Οι ρίζες ενώνονται και οι τρείς ράβδοι συμπλέκονται δημιουργώντας ένα κορμό. Γενόμενος εις τύπον αγίας Τριάδος.

Πολύ αργότερα, την περίοδο του Σολομώντα, όταν ανοικοδομούνταν ο γνωστός ναός του εν λόγω βασιλέως, το παράξενο τούτο δέντρο κόπηκε, με σκοπό να αποτελέσει υλικό στη δημιουργία αυτού του ναού.

Κατα θεία όμως παραχόρηση ήταν αδύνατον να ταιριάξει και να χρησιμοποιηθεί. Άμεση συνέπεια ήταν να αποβληθεί και απορριφθεί τελείως χαρακτηριζόμενος, όχι απλά “άχρηστο”, αλλά “καταραμμένο”, εφόσον δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί “προς δόξα θεού”.

Η αποστολή του ήταν άλλη, πολύ διαφορετική από αυτή που μπορούσαν να διανοηθούν οι οικοδομούντες τον κτιστό τούτο ναό.

Συντέλεσε στο έργο της θείας πρόνοιας για την σωτηρία του κόσμου, καθιστάμενο ως υλικό για τη δημιουργία οργάνου καταδίκης του εκούσια καταραμμένου.

Του μόνου αναμφισβήτητα αθώου. Να γίνει ο σταυρό που θα δεχόταν επάνω του τον ενανθρωπήσαντα Λόγο και θα εμποτιζόταν με το Τίμιο Αίμα Του.

Εμποτιζόμενο με το Τίμιο Αίμα του Θεανθρώπου, αγιάζεται και λαμβάνει δυνάμεις πέραν της φυσεως και της ανθρώπινης λογικής. Συντελεί θεραπείες, νεκραναστάσεις, αποδίωξη δαιμονίων.

Οι δυνάμεις αυτές συντέλεσαν στο να καταστεί αγαπητό στους χριστιανούς. Τόσο ώστε, για να εκδηλώσουν την αγάπη και τον σεβασμό τους, να σπεύδουνεις προσκύνηση.

Προσκύνηση ενός οργάνου θανατικής ποινής. Ποινής φοβερού πόνου- μαρτυρίου, αλλά και άκρως εξευτελιστικής, καθώς οι καταδικασμένοι μ αυτόν τον τρόπο τοποθετούνταν επάνω στον σταυρό γυμνοί.

Η θανατική ποινή πλέον έχει καταργηθεί. Δια τούτο πλέον ο σταυρός για τον χριστιανός έχει λάβει μια άλλη έννοια. Την έννοια των θλίψεων και διαφόρων δυσκολιών κατα την επίγεια ζωή. Όλα αυτά τα γεγονότα τα οποία μας προσφέρουν πόνο, τόσο σωματικό, όσο και ψυχικό.

Παρά ταύτα η Εκκλησία μας μας καλεί να τον προσκυνήσουμε.

Άραγε όμως καταλαβαίνουμε την έννοια της λέξεως προσκυνώ;

Σίγουρα από την εμπειρία μας δύναται να κατανοήσουμε τι σημαίνει η λέξη. Όμως θεωρώ σκόπιμο να γνωρίσουμε και γραμματικά- ετυμολογικά τι σημαίνει.

Με αυτόν τον τρόπο γινόμαστε γνώστες της χρήσης των λέξεων και κατατανοούμε πολύ καλύτερα την κίνηση που διαπράττουμε ακούγοντας αυτήν.

Η λέξη προσκυνώ όπως γίνεται αντιληπτό προέρχεται από την πρόθεση προς, η οποία δηλώνει κίνηση και το ρήμα κυνέω-ῶ.

Το συνηρημένο ρήμα κυνώ σημαίνει φιλώ- ασπαζομαι και κατα μια πιο ευρύτερη έννοια αποδέχομαι. Συνεπώς το σύνθετο αυτό αυτό ρήμα εχεί την έννοια της κίνηση προς ασπασμό, αυτό που εξάλλου γνωρίζουμε μεσα από την εμπειρία μας.

Κίνηση ασπασμού η προσκύνηση. Ασπαζόμαστε, όμως, κάτι που το αγαπάμε. Ενώ αρχικά αυτή η κίνηση αγάπης προς το σταυρό δείχνει παράδοξη, καθότι πρόκειαι για αντικείμενο που παρέχει πόνο και γενικότερα δυσάρεστες καταστάσεις, υπάρχει μία δικαιολογία.

Η αγάπη προς αυτόν( το σταυρό) καθίσταται ανθρωπίνως αδιανόητη, για το λόγο ότι γίνεται πάροχος δυνατού πόνου και δυσάρεστων-ανεπιθύμητων αισθημάτων.

Όμως η παροδοξότητα του Σταυρού συνεχίζεται. Αυτός γίνεται από όργανο καταδίκης- θανάτου, όργανο σωτηρίας. Κατα χάριν θέωσης.

Ανάστασης από τον πνευματικό θάνατο, την αμαρτία. Αυτός είναι το τέλος- σκοπός του.

Αυτό ακριβώς το τέλος δίνει και το νόημα στην αγαπητική αυτή κίνηση στην οποία μας προτρέπει η Εκκλησία να προβούμε.

Ιστάμεθα ενώπιον ενός καλέσματος αποδοχής μια πορείας, πόνου μεν, αλλά που αποκορύφωση και τέλος της είναι η Ανάσταση.


Πηγή : romfea.gr

Δευτέρα 26 Αυγούστου 2024

Λειτουργίες Μηνός Σεπτεμβρίου 2024

Κυριακή 1-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία - Αρχή της Ινδίκτου-Αγιασμός-Αγίων Σαράντα Παρθένων και ασκητριών, Αγίου Ιησού του Ναυή, Οσίου Μελετίου του νέου, Οσίου Συμεών του Στυλίτου

Κυριακή 8-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία -Γέννηση της Θεοτόκου

Σάββατο 14-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία-Ύψωσις Τιμίου Σταυρού, Αγίου Θεοκλέους μάρτυρος

Κυριακή 15-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία-Μετά της Υψώσεως -Αγίου Βησσαρίωνος εν Λαρίση, Αγίου Νικήτα μάρτυρος

Κυριακή 22-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία - Οσίου Κοσμά του Ζωγραφίτη, Ιερομάρτυρος Φωκά επισκόπου Σινώπης

Κυριακή 29-Σεπ

7.30 π.μ. Θεία Λειτουργία - Οσίου Κυριακού του Αναχωρητού


Εορτολόγιο Μηνός Σεπτεμβρίου 2024

 

1

Κυριακή

Αγίων Σαράντα Παρθένων και ασκητριώνΑγίου Ιησού του ΝαυήΟσίου Μελετίου του νέουΟσίου Συμεών του Στυλίτου

2

Δευτέρα

Αγίου Μάμαντος μάρτυρος

3

Τρίτη

Ιερομάρτυρος Ανθίμου επισκόπουΙερομάρτυρος Αριστίωνος επισκόπουΑγίου Αρχοντίωνος μάρτυροςΝεομάρτυρος Πολυδώρου Νέας ΕφέσουΟσίας Φοίβης μάρτυρος

4

Τετάρτη

Αγίας Ερμιόνης κόρης Αποστόλου ΦιλίππουΠροφήτου Μωϋσέως ΘεόπτουΑγίου Ωκεανού μάρτυρος

5

Πέμπτη

Προφήτου Ζαχαρίου πατρός Ιωάννου Βαπτιστή

6

Παρασκευή

Οσιμάρτυρος ΒίβουΑγίου Ευδοξίου

7

Σάββατο

Οσίας Κασσιανής της μοναχήςΑγίου Σώζοντος μάρτυρος

8

Κυριακή

Γέννηση της Θεοτόκου

9

Δευτέρα

Σύναξις Αγίων Ιωακείμ και Άννης

10

Τρίτη

Αποστόλου ΚλήμεντοςΑγίων Μηνοδώρας και Μητροδώρας μαρτύρωνΑγίας Πουλχερίας της παρθένου

11

Τετάρτη

Αγίας Ευανθίας μάρτυροςΟσίου Ευφροσύνου του μαγείρουΑγια Θεοδωρα η εν Βαστα

12

Πέμπτη

Απόδοσις της εορτής του Γενεσίου της ΘεοτόκουΙερομαρτύρων Αυτονόμου και Κουρνούτου επισκόπου Ικονίου

13

Παρασκευή

Αγίου Αριστείδου μάρτυροςΙερομάρτυρος Κορνηλίου

14

Σάββατο

Ύψωσις Τιμίου ΣταυρούΑγίου Θεοκλέους μάρτυρος

15

Κυριακή

Αγίου Βησσαρίωνος εν ΛαρίσηΑγίου Νικήτα μάρτυρος

16

Δευτέρα

Αγίας ΕυφημίαςΑγίας ΛουντμίλαςΑγίας Μελιτινής μάρτυρος

17

Τρίτη

Σοφίας καί των θυγατέρων αυτήςΑγίας Αγαθοκλείας μάρτυροςΟσίου ΟλβιανούΑγίου ΠαντολέοντοςΑγίου Πηλέως

18

Τετάρτη

Αγίας Αριάδνης μάρτυροςΟσίου Ευμενίου αρχιεπισκόπου ΓορτύνηςΑγίου Κάστορος μάρτυροςΟσίου Ρωμύλου

19

Πέμπτη

Αγίου Σαββατίου μάρτυρος

20

Παρασκευή

Ευσταθίου μεγαλομάρτυρος και συνοδείας: Θεοπίστης Αγαπίου και Θεοπίστου

21

Σάββατο

Προφήτου Ιωνά

22

Κυριακή

Οσίου Κοσμά του ΖωγραφίτηΙερομάρτυρος Φωκά επισκόπου Σινώπης

23

Δευτέρα

Οσίων Ξανθίππης και ΠολυξένηςΑγίας Ραΐδος της παρθένου

24

Τρίτη

Πρωτομάρτυρος ΘέκληςΟσίου ΚόπριοςΑνάμνηση θαύματος της Θεοτόκου της ΜυρτιδιώτισσαςΑγίας Πέρσης

25

Τετάρτη

Οσίων Ευφροσύνης και Παφνουτίου

26

Πέμπτη

Η μετάστασις του ευαγγελιστού Ιωάννου του θεολόγουΑγίου και δικαίου Γεδεών

27

Παρασκευή

Νεομάρτυρος Ακυλίνης εν Ζαγκλιβερίω ΧαλκιδικήςΑγίας Επιχάριτος μάρτυροςΑγίου Ζήνωνος επισκόπου ΛαοδικίαςΜεγαλομάρτυρος Καλλιστράτου

28

Σάββατο

Οσίου Χαρίτωνος ομολογητούΑγίου Αλκίσων

29

Κυριακή

Οσίου Κυριακού του Αναχωρητού

30

Δευτέρα

Αγίου Στρατονίκου μάρτυρος